základní info o vegetariánství

30. ledna 2008 v 12:12 | Janyka |  VEGETARIÁNSTVÍ
Asi nemá cenu vysvětlovat, co vegetariánství znamená, protože už i u nás je vegetariánství velmi rozšířené. Přesto o něco dál v článku uvedu varianty a specifika vegetariánství, protože ačkoliv stručná definice vegetariánství je strava bez masa, někdy to není tak jednoznačné. Existuje více stupňů či mezistupňů a lidé si je pak mohou plést.
V úvodu bych ale chtěla upozornit, že tímto článkem nikoho nenabádám, aby se vegetariánem stal. Stávám se zde jen nestranným popisovatelem a spíše chci upozornit na výhody a nevýhody, které vegetariánství může mít. A na Vás je, zda se rozhodnete se jím stát nebo ne. Článek je ale také pro ty, co už se vegetariány stali a mohou si zjistit, na co si při svém stravování dávat pozor. Ono to totiž není tak jednoduché přestat jíst maso. Mohou Vám tímto, pro někoho snadným krokem, chybět důležité látky, které organismus pro správný chod potřebuje. A tak je zapotřebí informovat se a zajímat o to, kde tyto látky získat jinde.
Ze svého okolí vím, že většina lidí, co se stali vegetariány, se opravdu o svoji stravu zajímají a dbají na optimální přísun všech živin. Ale už jsem se také setkala s lidmi, co berou vegetariánství za jakousi módní vlnu, a tak bez hlubšího zamyšlení se začnou stravovat bez masa a považují se za "vegetariány". Ale zapomínají, že když neupraví svůj jídelníček a budou místo masa jíst smažené sýry, hranolky, sladkosti, tak celý princip vegetariánství postrádá smysl a hlavně je pro tělo velice nevyhovující. Oproti vegetariánství, kdy si člověk svoji skladbu jídla opravdu hlídá a jí pestře.
Proto než začnete vypouštět ze svého jídelníčku maso či jiné živočišné výrobky, rozmyslete si proč to děláte a zda se nenecháváte jen někým ovlivnit. Taky si ale uvědomte, že si svůj jídelníček budete muset více ohlídat a věnovat výběru jídel větší pozornost. Tedy pokud nechcete trpět deficitem látek, se kterými Vás seznámím dále.

Důvody stát se vegetariánem

Důvodů stát se vegetariánem je celá řada, a jak jsem řekla na začátku nikoho nepřemlouvám, aby se svého důvodu vzdal. Naopak se snažím každý důvod pochopit a spíše poradit a podpořit každého názor. Nejčastější důvody, se kterými se můžeme setkat jsou tyto:
  • etické důvody - soucit se zvířaty
  • náboženské důvody
  • ekologické důvody
  • ekonomické důvody - vysoká cena masa
  • vnímavost chuti, kdy maso nechutná
  • zdravotní problémy - nejčastěji u obézních lidí či s vysokou hladinou cholesterolu
  • strach ze zoonóz jako je ptačí chřipka či BSE
  • často také tlak ze strany vrstevníků či společnosti, ve které se pohybujeme
Pokud se najde človíček, který je vegetariánem a čte tento článek, byla bych moc ráda, kdyby se odhodlal a napsal svůj důvod, proč se rozhodl k tomuto způsobu stravování. Třeba se dozvím nějakou novou příčinu, která vede k vegetariánství.

Varianty vegetariánství

Základním znakem vegetariánské stravy je omzení a vyloučení živočišných produktů ze stravy. Ale stupňů tohoto alternativního stravování je více. Zde vypisuji ty, se kterými se asi můžete setkat nejčastěji.
  • semivegetarián­ství - jedná se o jakési polovegetariánství, maso není z jídelníčku vyloučeno zcela. Ale je konzumováno velmi málo či příležitostně. Nejčastěji se upřednostňují ryby (peskovegetariáni) a drůbež (pulovegetariáni).
  • laktovegetari­ánství - z jídelníčku je vyloučeno všechno maso, ale ze živočišných výrobků jsou konzumovány mléčné výrobky a mléko
  • laktoovovegeta­riánství - z jídelníčku je vyloučeno všechno maso, ale ze živočišných výrobků jsou konzumovány mléčné výrobky, mléko a také vejce

Radikální formy

  • veganství - striktní konzumace jen rostlinných produktů (strava bez masa, bez méčných výrobků, vajec, ale i medu)
  • vitariánství - je konzumována pouze syrová rostlinná strava
  • fruktariánství - konzumace pouze syrového ovoce a ořechů

Výhody, které vegetariánství přináší:

Pokusím se tu vystihnout ty nejdůležitější. Nechci zabíhat moc do biochemie a fyziologie, protože by Vás to třeba nemuselo bavit číst. Přesto měl by někdo zájem o bližší odůvodnění, stačí mi napsat :-).
  • vysoký příjem vlákniny
  • vysoký příjem vitaminů a minerálních látek
  • nižší příjem cholesterolu
  • nižší příjem nasycených mastných kyselin
  • vyšší příjem omega-6 mastných kyselin
  • snadnější udržení hmotnosti
  • podle studií je celková úmrtnost u vegetariánů nižší
  • nižší mortalita na kardiovaskulární onemocnění u vegetariánů
  • tvrdí se, že je snížené riziko nádorového onemocnění - zejména rakoviny tlustého střeva, právě díky zvýšenému příjmu vlákniny, která působí protektivně
  • celkový zdravotní styl je u vegetariánů na lepší úrovni
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

jsi vegetarián/ka? ;) :) napiš důvody,proč ano,či ne:-);-)

JASNĚ!!!!
jo,ale jím kuřací a (nebo) ryby
nee
jak bych mohl/a??? :-O

Komentáře

1 Veronique Veronique | E-mail | 3. prosince 2009 v 16:50 | Reagovat

Ahojky máš moc pěknej blog! našla sem si ho a musim dělat seminárku na téma vegetariánství a ty si mi s tim moc pomohla!  sem moc ráda že tady máš takovýhle všechny ty články! a chtěla sem se zeptat jestli by jsi mi mohla o tom vegetariánství napsat něco vís prosím! děkuju ti předem snad si to přečtěš. kdyby jsi měla zájem byla bych moc ráda napiš mi dyžtak prosím na mail : hegrova.veronika@seznam.cz

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama